Togetr nieuws en updates

Predictive Maintenance: logische stap – maar ook haalbaar?

15 december, 2016 / Alex Wilbrink

Neem de casus van een liftfabrikant. U begrijpt het, de lift moet het blijven doen. Een onverwachte stop, het vastzitten in de lift geeft bij liftgebruikers veel stress en emotie. De lift blijft klein en bevindt zich vaak op grote hoogte. Daarnaast: traplopen is gezond, maar het is wel fijn als de lift het doet als je op de 32e verdieping moet zijn. Beschikbaarheid is dus van groot belang. Het ontzorgen van de gebouweigenaar op dit punt is een voorwaarde om überhaupt te mogen leveren.

Met de Predictive Maintenance methode wordt het mogelijk te voorspellen wat, wanneer onderhoud nodig heeft. Onderhoudsmonteurs kunnen dus op pad worden gestuurd voordat een grote storing plaatsvindt. Hoe dat kan? Maakbedrijven zorgen ervoor dat hun 'Things' (zoals machines of liften) worden verbonden aan het 'Internet'. Vervolgens worden deze grote datastreams geanalyseerd via statistische modellen en algoritmes (machine learning). Tot slot 'triggeren' events acties zoals het inplannen van een servicemonteur en het tijdig bestellen van de benodigde onderdelen.

De liftenbouwer laat zich uiteraard inspireren door deze nieuwe ontwikkelingen. Ook hun product wordt steeds meer een dienst die de gebouwbeheerder betaalt op basis van prestatie indicatoren zoals daadwerkelijk gebruik en beschikbaarheid. 

Lees meer