Operator Support belangrijke stap naar Digitale Fabriek

7 juli, 2021 / Alex Wilbrink

Digitalisering ondersteunt complexe assemblage, faciliteert zero defects en transitie naar een Lean organisatie

In de fabriek van de toekomst wordt het ontwerpen van producten en processen volledig digitaal. Het grootste doel van een Digital Factory is om met digitale tools de juiste informatie op de juiste plaats te krijgen, op het juiste moment.

De voordelen van een Digital Factory zijn evident en van wezenlijk belang om voor de fabrieken van de toekomst. Daarnaast ontstaat een product passpoort die alle informatie over het geassembleerde product ontstaat.  

 

Deze integrale functionaliteiten zijn essentieel voor de monteur: 

1. Micro-routing & ‘assy’ structuren

Om het assemblageproces zo effectief mogelijk uit te voeren, wordt een micro-routing gedefinieerd. Deze micro-routing bevat alle stappen die de monteur uitvoert tijdens het assemblageproces. De ERP routing blijft belangrijk vanuit financieel perspectief. Het vastleggen van de ‘assy’ structuren is belangrijk voor de ‘tracking’ en ‘tracing’ van productonderdelen.


2. (Stepwise) Digital Work Instructies

De mate van werkinstructies zijn belangrijk om de monteur te ondersteunen, waardoor deze adaptief moet zijn. In de eerste periode krijg je als onervaren medewerker in het proces veel werkinstructies. Zodra je meer ervaring hebt, werk je sneller en komen fouten minder vaak voor. Op dat moment kan het systeem automatisch afschalen in instructies terwijl de kwaliteitsbewaking op de achtergrond actief blijft. Gegeven de omvang van werkinstructies bij complexe machines wordt er vaak niet gekozen voor een ‘stepwise’ aanpak.  

 

3. Urenregistratie

Op het moment dat de monteur met de uitvoeringsactiviteiten begint, worden automatisch de tijden gelogd. Bestede uren tijdens verstoringen of kwaliteitsproblemen worden niet meegeteld. Dit betekent dat nauwkeurig inzicht gerealiseerd kan worden in de uitgevoerde taken en bewerkingen. 

 

4. Product Passport & Device History Record

Om inzicht te hebben in het product en het productieproces worden alle gegevens opgeslagen bij het product. Daarnaast wordt nauwkeurig de assemblagerelatie (tracking & tracing) vastgelegd. Deze gegevens bieden inzicht of een product voldoet aan de vooraf vastgestelde specificaties.

 

5. Continu verbeteren/ Pareto analyses

Diverse metingen bieden een nauwkeurig beeld van de voortgang en de effectiviteit van de fabriek. Deze metingen dienen als belangrijke input voor de continuous improvement aanpak. Meetwaarden worden vertaald naar pareto analyses die verbeterplannen stimuleren en tevens de effecten meetbaar maken waardoor ook het beoogde effect kan worden gevalideerd. 

 

6. ‘Ticketing’ voor materiaal verstoringen

Materiaalverstoringen kunnen soms grote effecten hebben in assemblage omdat een assemblage daardoor onderbroken wordt en de voortgang afhankelijk is van een beschikbaar materiaal. Deze materiaalverstoringen worden afgehandeld door materiaaltickets. Daarmee kunnen materialen die ontbreken, verkeerd zijn geleverd of afgekeurd zijn worden geregistreerd en kan direct een verzoek naar het magazijn worden verstuurd voor een vervangend materiaal. Ook wordt in geval van een afkeur direct een kwaliteitsmelding aangemaakt die door de afdeling kwaliteit kan worden afgehandeld. 

 

7. Out of Control Action Plan (OCAP) & SPC

De monteur wordt bij het afhandelen van technische en procesproblemen tijdens productie ondersteund door middel van een OCAP-analyse. Zo kan een root-cause analyse snel uitgevoerd worden om de juiste acties te nemen. De kennis die is verzameld in tickets op basis van de context van de monteur (het product, het type werk, de afdeling) wordt op die manier ingezet bij het oplossen van de verstoring.

 

8. Internet of Things – sensor informatie

Meetgegevens zijn van groot belang voor het Product Passport en elimineren daarnaast de foutkans tijdens het meten en andere handmatige registraties. In time-series databases worden grote hoeveelheden gegevens opgesloten en door slimme algoritmiek duiding gegeven. 

 

9. Dashboarding

Om de data op een overzichtelijke en begrijpelijke manier in kaart te brengen wordt gebruikgemaakt van dashboards. Het doel van deze dashboards is om de gebruiker in staat te stellen om beslissingen te nemen op basis van data. Een effectief dashboard selecteert en visualiseert data. 

Een lean organisatie streeft naar maximale klantwaarde en minimale verspilling. Met de integrale operator support zet je een stap in die richting; het is een voorwaarde voor de realisering van de digitale fabriek en het behoud van de concurrentiepositie.  

 
Over Togetr: 

Togetr bouwt aan een nieuwe generatie bedrijfsapplicaties voor industriële ondernemingen. Hiermee kunnen zij zich met de laatste ontwikkelingen volledig evolueren naar de Smart Industry.  Vraag een gratis demo aan en ontdekt hoe wij uitdagingen uit de maakindustrie aanpakken. 

Gratis demo aanvragen