Togetr nieuws en updates
Waarom ‘werken met het doel voor ogen’ jou productiever maakt...

Maar waar blijft die echt handige applicatie?
Een gedachte experiment:
Stel dat je graag met iemand - je partner, een goede vriend(in) – uit eten wil zonder dat diegene het van te voren weet. Het doel is dat het een verrassing is. Waarom? Omdat je weet dat hij of zij van verrassingen houdt! Visualiseer eens de verbazing en de lach in de ogen van de ander… Dat motiveert enorm!
Nu is dit in het bovengenoemde voorbeeld meteen helder omdat het een redelijk simpele casus is. Maar in de complexere wereld van ‘ons kenniswerkers’ is het verrassend om te zien dat er zo weinig structureel gebruik wordt gemaakt van de kracht van het werken met scherp geformuleerde doelstellingen. Doelen waar je ook nog het nut en zin van inziet.
Met het doel voor ogen genereer je bijna als vanzelf een rijtje taken in je hoofd die je wil gaan uitvoeren om bijvoorbeeld het bovengenoemde verrassingseffect tot stand te brengen. David Allen – van het boek Getting Things Done – noemt dit het natuurlijke planningsmodel. In zijn boek noemt hij ons brein ‘de briljantste en creatiefste planner die er bestaat’. Hij stelt dat bij al ons dagelijks werk, maar ook…
Als we op een Canadese hiking trail plotseling oog in oog met een grizzly beer staan, dat ons brein (al dan niet!) razendsnel 5 stadia doorloopt:
1. Doelstelling: waarom is wat ik ga doen belangrijk?
2. Eindplaatje: hoe ziet het gewenste eindplaatje eruit (visualisatie van resultaat).
3. Ideeën: brainstorm over alternatieven om dit eindplaatje te bereiken.
4. Organisatie: hoofd en subtaken, planning in tijd.
5. Wat is de eerstvolgende actie!
Maatwerk in (Dynamics) ERP? Liefst zo min mogelijk...

Vorige week hadden wij een gesprek met ‘serial IT entrepreneur’ Jan Baan (o.a. Baan Company, Cordys, Educator, Vanenburg). Onderwerp: waar gaat het naar toe in de IT sector. In zijn IT architectuur visie zijn er drie op elkaar ingrijpende software ‘lagen’. Laag 1, de laag waar momenteel het meeste budget naar toe gaat: legacy pakketten die werken op basis van verouderde technologie. Hij schaart daar voor het gemak het merendeel van de ERP systemen onder. In laag 2 positioneert hij BPM en integratie software zoals OpenText (Cordys). Dat is al een hele verbetering volgens hem, maar niet genoeg. Bedrijven moeten in zijn visie broodnodig investeren in laag 3. Hij ziet daar, onder invloed van Big Data, Internet of Things, Cloud computing, nieuwe fluïdere vormen van samenwerken tussen organisaties en individuen een veel diffuser IT landschap ontstaan dat via laag 2 wel bij laag 1 moet kunnen komen. Een landschap dat bestaat uit allerlei bedrijfsproces versimpelende apps die gericht zijn op ongestructureerd taken. En die vooral op mobiele devices zijn te gebruiken. Jan Baan schrijft ergens in een rapport ‘degene die nog maatwerk in laag 1 (legacy ERP) voorstelt moet ontslagen worden’. Het is maar dat je het weet… ;)
Hoeveel maatwerk sta je toe in Dynamics ERP?

Dynamics (NAV/AX) is sterk in het ondersteunen van standaard processen. Dat is het kenmerk van nagenoeg elk ERP systeem zoals SAP, Oracle, Unit4, Exact, AFAS enzovoorts. Bij implementatie komt vervolgens de specifieke situatie van de organisatie om de hoek kijken. Meestal besluiten IT managers om maatwerk te laten ontwikkelen, volgens de ERP filosofie, dat je het liefst alle bedrijfsprocessen met 1 systeem ondersteunt.
Maar, zoals IT onderzoeksbureau Gartner al in 2013 beweerde, wordt dat doel vaak niet gehaald. ‘Major ERP systems “only cover 20% of the actual effort required to create and deliver value to customers”. Zij verwijzen vervolgens naar de mogelijkheden van BPM (business process management) systemen voor 80% van het andere werk…. BPM Blogger Max Pucher heeft daar grote bedenkingen bij. Hij stelt, op basis van zijn onderzoek dat BPM software in staat is hooguit nog eens 20% van de processen extra te ondersteunen. Zijn stelling is: minstens 50% van alles wat wij bedrijfsmatig doen is ongestructureerd werk. En hangt samen met sociale interactie tussen mensen.
Dus om waarde te leveren aan klanten zijn medewerkers en de ondersteuning van hun min of meer ‘chaotische’ en niet voorspelbare processen van cruciaal belang. Onze bedrijfswerkelijkheid is eerder een organisch en chaotisch geheel dan een abstracte modelmatig werkende machine.
Smart Industry: goed initiatief. Maar hoe zet je een eerste concrete stap?

Smart Industry is een onlangs gelanceerd initiatief van onder andere het ministerie van Economische Zaken, TNO, VNO/NCW en andere partijen. Belangrijkste ‘driver’ van Smart Industry is onmiskenbaar integratie informatie technologie. Smart Industry 'schurkt' daarmee aan tegen wat het Internet of Things wordt genoemd. Internet of Things komt neer op het verbinden en ontsluiten van informatie van zoveel mogelijk 'fysieke dingen'. We willen niet alleen via internet informatie raadplegen en aanpassen. We willen de status van allerlei dingen – machines, vervoermiddelen, apparaten thuis / kantoor enzovoorts – kunnen raadplegen en het liefst ook kunnen beïnvloeden. Sterker nog: we willen dat dingen onderling elkaar beïnvloeden. Dus M2M: Machine to Machine integratie. Hoe je dit ook taxeert – denk aan privacy en security vraagstukken – , we snappen met zijn allen dat het deze kant op gaat. In een in 2013 gepubliceerd artikel verwachtte adviesbureau McKinsey dat in de komende 10 jaar 50 miljard fysieke dingen met elkaar verbonden zullen zijn en dat die dingen door sensor-technologie informatie over ‘zichzelf’ delen via internet en zijn te beïnvloeden.Inmiddels zie je de eerste implementaties tot stand komen.
Voorbeeld: stel je bouwt en levert machines en je klant vereist een bepaald Service Level en bijbehorende garanties. Na levering kun je dan overgeleverd raken aan je klant als het gaat om zorgvuldige omgang met jouw machine. Door sensor technologie in je machine in te bouwen, kun je realtime data verzamelen over gebruik, plaats, warmte, vocht, licht en wat al relevant is, van allerlei onderdelen van de door jouw geleverde machine. Voordat je servicemonteur op pad gaat naar de klant kan hij kijken wat er allemaal speelt bij de machine en of deze bijvoorbeeld niet ergens anders naartoe is verplaatst. De GPS sensor heeft al doorgegeven dat de machine in een andere productiehal staat. Pro-actiever gaat de machine zelf aangeven of er preventief onderhoud nodig is. Handig als in je SLA is opgenomen dat de machine een bepaald % uptime moet halen. De vraag is dan wel: heb je een goed en voor iedereen toegankelijk informatiesysteem dat deze data verwerkt en toegankelijk maakt? En: stuurt het je operationele proces ook aan; zorgt het ervoor dat medewerkers in actie komen als er iets moet gebeuren.
Snelheid door vertrouwen
'Lessons learned’ bij een goede Valk Welding sessie
Vertrouwen mogelijk gemaakt door transparantie. Dat is waar ik over nadacht toen ik gisteren (27 januari 2015) terugreisde na weer een goede sessie bij Valk Welding. Adriaan Broere legde in sneltreinvaart het concept uit dat achter onze Industry software zit. Vervolgens liet hij zien aan de hand van live cases hoe dat in de praktijk werkt. Het publiek in de zaal: klanten en relaties van zowel Valk Welding als van ons.
IPN Equipment ‘First Step’
Afgelopen vrijdag (12 december 2014) was ons team bij IPN Equipment in Houten voor het zetten van de eerste stap met onze Industry software. Het doel van deze fase is dat in december 2014 een eerste versie van een werkende oplossing draait met verschillende rollen binnen de IPN Equipment organisatie.