Kies je als organisatie voor best-in-breed of all-in-one?

De voordelen, nadelen en afwegingen van beide aanpakken voor maakbedrijven

De vraag of een organisatie voor best-of-breed of een all-in-one solution moet kiezen bestaat al lang. De benadering die je kiest moet als verlengstuk functioneren van de betrokken teams. Het feit dat deze vraag vandaag de dag nog relevant is heeft daar alles mee te maken; er is geen voorgebakken antwoord, vanwege de diverse behoeftes en werkprocessen onder bedrijven. Om je een goed beeld te geven van de overwegingen, bespreken wij beide benaderingen. 

Best-of-breed software 

Wat is Best-of-breed software? 

Als je kiest voor de best of breed benadering, stel je zelf een verzameling aan software uit. Je hebt de volledige vrijheid om software-oplossingen te kiezen die elk uitblinken op hun eigen vlak. Zo kiezen bedrijven voor een CRM-systeem van de ene leverancier en een ERP- of MES-systeem van een ander. Doordat deze softwarebedrijven een eigen focus hebben, kunnen de features vaak tot hele specifieke werkprocessen stroomlijnen.  

 

Nadelen 

  • Efficiëntie: niet alle systemen die een bedrijf gebruikt is met elkaar verbonden via integraties. Hierdoor kunnen er menselijke handelingen bij komen kijken, zoals data exporteren en importeren en handmatig communiceren dat bepaalde taken zijn voltooid. Het verschilt per selectie aan software dat je gebruikt. Veel cloud platformen zijn ondertussen volwassen geworden waardoor data-uitwisseling tussen losstaande cloud-tools veelal mogelijk is.
  • Wennen aan interfaces: Bij elke nieuwe software moet een team zich wegwijs maken. Bij een grote selectie aan software met elk unieke interfaces zal dit aanzienlijk langer duren. 
  • Kosten. Bij best-of-breed gebruik je al snel meerdere tools voor diverse werkprocessen, die elk licentiekosten in rekening brengen. Wederom verschilt dit aan welke software je kiest, maar vaak is een organisatie maandelijks meer kwijt aan best-of-breed dan een all-in-one software-oplossing. 

 
All-in-one software 

Wat is een all-in-one systeem? 

Bij all-in-one (of geïntegreerde) software voer je diverse werkprocessen uit in binnen één applicatie. Zo werken bijvoorbeeld HR en Sales in dezelfde applicatie, maar met elk hun eigen plek. Een vaak genoemd voordeel wat door een centrale database mogelijk is, is de eenvoud om data uit te wisselen tussen afdelingen. Wat in één plek wordt ingevoerd, kan door andere afdelingen real-time gebruikt worden.  

Een geïntegreerde systeem zoals Togetr is bijvoorbeeld opgebouwd via een Micro-services architectuur, waarbij de software bestaat uit diverse services die onderling samenwerken vanuit één database. Zo kan iedereen die bevoegd is informatie opvragen, en worden betrokkenen automatisch ingelicht over belangrijke veranderingen. Een consistent user interface bij elke service draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid; een team of afdeling hoeft maar één software te leren kennen.

 

Nadelen 

  • All-in-One is geen One-fits-all. Een nadeel dat bij all-in-one solutions speelt is dat specifieke werkprocessen niet bij elk pakket tot zijn recht komen. Een best-of-breed focust zich op specifieke problemen en all-on-one software focust op grote overkoepelende problemen. 

 

In het kort 

Er is geen standaardantwoord op de vraag ‘Best-of-breed of All-in-one?’. De overwegingen moeten passen bij de grootte van de organisatie en de bedrijfscultuur. Sommige teams werken perfect samen in afzonderlijke applicaties, terwijl andere teams enkel kunnen werken met één centrale database. 

 

Om een goede softwarepartner te vinden bent u vaak beter af bij een bedrijf dat dicht bij uw sector staat. Grote softwarebedrijven bieden algemene mogelijkheden, waardoor deze al snel tekort kunnen schieten voor specifieke werkprocessen zoals in de maakindustrie. Togetr biedt een combinatie tussen een incrementeel systeem met industrie-specifieke functionaliteiten, die ook afzonderlijk afgenomen kunnen worden. Eén database als stevige basis voor uw werkprocessen. 

Bericht delen: