PLM, IoT, Product Configuratie en… Boeing inspiratie

15 februari, 2017 / Alex Wilbrink

Het Boeing DCAC/MRM project in de begindagen van het ERP-tijdperk was ambitieus. De project doelstelling bestond zowel uit de volledige automatisering van de assemblage- en onderdelenfabrieken (MRM), als ook de ondersteuning van de bijhorende engineering processen (DCAC). Nog niet zolang voor de start van het DCAC/MRM project was de eerste Boeing (Boeing 777) volledig digitaal ontworpen. 

internships_itip_overview_hero_med_1280x436.jpg

De discussie tussen de implementatie teams van Baan, SDRC (Metaphase) en Trilogy was inhoudelijk, complex en soms ook politiek. Een ERP-leverancier, een PDM-software bouwer en Product Configurator consultants ontwierpen de contouren van een oplossing voor een de grootste business proces herontwerpen ooit.

Uitgangspunten
De uitgangspunten leken eenvoudig. Boeing zal uitgaan van het principe van Single Source of Product Data. Er is dus één stuklijst en tekeningen bevatten niet langer effectiviteitsdata. Daarnaast worden drie business streams onderscheiden: basis en stabiel, eerder gebouwd en nieuwe unieke opties. Het materiaal management is of takttijd gestuurd, of MRP wordt toegepast of aanvulling van componenten wordt geregeld via Lean / Kanban principes. De Boeing ambitie dwong daarbij respect af: ‘fundamentally rethink and radically simplify the processes related to airplane configuration definition and production’.

Complex
De realisatie bleek echter complex. Wie was nu eigenaar van welk proces? Welke van de gekochte applicaties zetten we wanneer in? Is er een relatie tussen de Product Configurator en het PDM systeem, en zo ja: hoe zit deze eruit? Is het zinvol om de Product Configurator van het ERP systeem te gebruiken? Hoe gaat het product configuratie model om met wijzigingen? Is de bestaande overlap tussen de applicaties onnodige complexiteit of kan deze overlap zinvol worden ingezet?  Kan de workflow oplossing van het PDM systeem ook ingezet worden ten behoeve van ERP? Wat betekenen de ‘Tailored Business Streams’ (KOOP) voor het ontwerp van de oplossing? En tenslotte: hoe gaan we om met ‘after sales’ processen? 

Veranderd
Inmiddels is er veel veranderd sinds de Boeing ontwerp sessies. Internet of Things betekent een compleet nieuw speelveld voor slimme business applicaties. ERP werd een commodity en lijkt de aansluiting met de ‘consumization’ trends te missen. De PDM markt is inmiddels sterk geconsolideerd; veel PDM oplossingen kennen inmiddels een gedateerde architectuur. Product Configuratoren zijn aanzienlijk krachtiger geworden, maar missen nog steeds de aansluiting met het ketenplanningsdomein waar Baan MRP haar differentiatie vond. Daarnaast bieden ze veelal een gedateerde gebruikerservaring. De ‘model-driven enterprise’ deed intrede.
 94752740459309.577feda65de99.png


Model Driven Enterprise
Een efficiënte engineering afdeling is belangrijk; de effecten daarvan zijn voordelig voor de gehele onderneming. Hoewel nog niet alle engineering afdelingen een PDM systemen gebruiken, is de reductie van de time-to-market van groot belang.  Een nieuw product ontwikkelen kost al gauw meerdere jaren. Het componeren van het technisch tekeningenpakket in 2D vraagt heel veel tijd en is nog steeds sterk ambachtelijk. Het blijkt ook mensenwerk. Dus ontstaan er vaak interpretatie verschillen en ook fouten. En dat, terwijl voor moderne cnc-machines geen tekening meer nodig is. Deze machines kunnen direct vanuit een 3D-model worden aangestuurd. Een 3D-model dient dan als basis voor alle processen binnen een onderneming. De markt noemt dit principe de  ‘Model Driven Enterprise’.

Het is nog niet zo lang geleden dat een Boeing engineer de lassymbooltjes op de tekening aangaf, waarna de werkvoorbereider deze leest en de lasrobot programmeert, terwijl die automatisch uit het model laspositie, -type, -lengte en -doorsnede kan afleiden. En als we toch direct DXF-files naar de lasersnijder sturen, waarom dan nog plaatuitslagen tekenen en controleren?

Als je met een stapel tekeningen naar productie gaat, is de kans groot dat ze lang niet allemaal correct en up-to-date zijn. Bovendien heeft ook geschoold personeel tegenwoordig al moeite om complexe 2D-tekeningen te lezen. In het 3D-model krijgt de werkvoorbereider of operator per bewerkingsstap alleen de relevante informatie nog te zien. Kortom: de engineering afdeling biedt de juiste informatie -al dan niet getransformeerd voor de uitvoering!

Internet of Things
Er is nog iets. Bedrijven Doen substantiële investeringen in IoT business. PLM leveranciers schrijven over nieuwe kansen. IoT zal inderdaad ook veel invloed hebben over hoe om te gaan met product data. Bij het beheren en beheersen van deze product levenscyclus hoort ook IoT data. Het combineren van informatie van meerdere bronnen in aanvulling op de traditionele product gegevens is van wezenlijk belang. Deze bronnen kunnen sensoren zijn als ook ERP, SCM, CRM, MES of LIMS systemen. Het uniform maken (master data management) is van wezenlijk belang. Het voorgaande betekent dus dat product data – inclusief alle variatie en wijzigingen – vraagt om een integrale oplossing; deze oplossing moet kunnen omgaan met grote hoeveelheid gegevens en deze data met elkaar in verband kunnen brengen en de betekenis ervan kunnen duiden. Van belang is ook dat het 3D-product model en generieke data getransformeerd kan worden naar klant specifieke product- en uitvoeringsdata.

1770f122178869.5630df153bbff.jpg
Boeing staat inmiddels in 2017 voor nieuwe uitdagingen. Eind vorig jaar waren er 470 orders geboekt. Dit is vergeleken met het jaar ervoor aanzienlijk minder (868, 2015). Dit gecombineerd met de toenemende concurrentie van Airbus (A320neo en A350) betekent dat de organisatie operationele efficiëntie blijvend zal moeten combineren met differentiërende innovaties.

Daarover de volgende keer meer...